Akumulatory kwasowo-ołowiowe są dojrzałą i uznaną technologią i mogą być zaprojektowane do różnych zastosowań, takich jak zbiorcze magazynowanie energii lub szybkie ładowanie czy rozładowywanie. Istnieje kilka rodzajów akumulatorów kwasowo-ołowiowych określanych jako akumulatory głęboko rozładowane.

Akumulatory te są w stanie osiągnąć stan naładowania 0%, chociaż większość akumulatorów kwasowo-ołowiowych unika pełnego rozładowania, ponieważ znacznie wydłuży to ich żywotność. Baterie kwasowo-ołowiowe mają wiele zalet, a niektóre z nich obejmują niezawodność, odporność na nadużycia, łatwość zakupu, zdolność do dostarczania dużych prądów, tolerancję na przeładowanie, mogą być pozostawione na ładowaniu ciągłym lub podtrzymującym przez dłuższy czas. Wadą akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest ich waga i rozmiar, są bardzo ciężkie i nieporęczne, nie nadają się do szybkiego ładowania, często również dochodzi do przegrzania podczas ładowania, a ich typowa żywotność wynosi od 300 do 500 cykli. W zastosowaniach o dużej mocy, takich jak praca z okresowymi obciążeniami, akumulator kwasowo-ołowiowy jest klasyfikowany jako zbyt duży i ciężki.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe są tanie, wygodne i sprawdzają się w wielu zastosowaniach związanych z zasilaniem akumulatorowym.

Są prawdopodobnie najbardziej znane ze swojego zastosowania w pojazdach, w których dostarczają energię do wszystkiego, od rozruchu, po elektronikę i wiele więcej. Baterie kwasowo-ołowiowe mają wiele zalet w motoryzacji i wielu innych zastosowaniach. Mają dużą zdolność prądową i udarową, co jest idealne, gdy taki akumulator jest używany do uruchamiania silników spalinowych. Jako technologia, akumulator vrla jest dobrze ugruntowaną dziedziną i można je łatwo wytwarzać przy użyciu sprzętu o stosunkowo prostej technologii. Cała bateria zwykle składa się z kilku ogniw umieszczonych szeregowo, aby zapewnić wymagane napięcie, ponieważ każde ogniwo jest w stanie zapewnić pole elektromagnetyczne o wartości 2,1 Wolta.