Katalizator to jedna z wielu części, jakie tworzą cały układ wydechowy, jest on zamontowany niemal w każdym nowoczesnym aucie, a jego podstawowym zadaniem pozostanie ograniczenie oraz emisja szkodliwych spalin.
Jest on niejako standardem, gdy chodzi o nasze auta, choć niekiedy również w starszych decydujemy się na jego montaż, wszystko ze względu na odgórne przepisy dotyczące emisji spalin. Dzięki jego działaniu, niczym skutecznego filtru dochodzi do przeniesienia trujących spalin, bezpośrednio z silnika do układu wydechowego, gdzie w dalszym ciągu realizowany jest proces ich filtracji. Pozwala to nie tylko na skuteczne zneutralizowanie szkodliwych spalin, ale też uniknięciu tego by trafiły one do atmosfery, ma on więc tak naprawdę zadbać o czyste powietrze.
Kiedy możemy być pewni, iż uszkodzeniu uległ katalizator?
Katalizatory, podobnie jak wszystkie inne układu elementu wydechowego, mogą się nie tylko popsuć, ale też ulec uszkodzeniu, choć mówi się o nich jako częściach nader trwałych. Duży wpływ na ich nieprawidłową pracę, ma niestety źle działający silnik, zwłaszcza taki jaki ma popsuty sondę lambdę, która ma za zadanie, przeanalizować poziom spalin oraz wspomagać funkcjonowanie katalizatora, często problemy pojawiają się też w autach gdzie jest instalacja LPG. Zazwyczaj skutkuje to specyficznym wręcz dzwonieniem, w nowych autach dojdzie do zapalenia się kontrolki na desce rozdzielczej. Oczywiście, w momencie dostrzeżenia takich sygnałów, powinniśmy udać się do warsztatu samochodowego, gdzie rozważone zostaną dwie opcję, a mianowicie czyszczenie katalizatora ewentualnie jego wymiana. Większość kierowców decyduje się na drugie rozwiązanie, choć trochę droższe to jednak powoduje, iż po uszkodzeniu katalizatora jego wymiana wpływa korzystnie na same jego działanie. Warto więc pamiętać o sprawnie działającym katalizatorze, jednocześnie jego montażu jeżeli nasze starsze auto, dotychczas go nie posiadało a wszystkie samochody są zobowiązane, by aktualnie ograniczać w ten sposób emisję zanieczyszczeń.