Nie każdy właściciel pojazdu ma świadomość, że regularna wymiana filtra powietrza stanowi podstawę jego poprawnego działania. Opisywany element pełni bardzo ważną funkcję.

Nie każdy właściciel pojazdu ma świadomość, że regularna wymiana filtra powietrza stanowi podstawę jego poprawnego działania. Opisywany element pełni bardzo ważną funkcję. Dzięki niemu jest możliwe oczyszczanie układu z wszelkich pyłów, kurzu, spalin, czy też innych zanieczyszczeń. Przefiltrowane powietrze trafia do układu dolotowego, a następnie silnika. Omawiana część pojazdu z czasem ulega wyeksploatowaniu – wiadomym jest, że im intensywniej użytkowany samochód, tym wyższa częstotliwość wymiany elementów eksploatacyjnych.

Czym jest filtr powietrza?

Jak już wspomniano, filtr powietrza odpowiada za wyłapywanie wszelkich zanieczyszczeń, które pochodzą z zewnątrz. Brak tego elementu mógłby sprawić, że trafiłyby one bezpośrednio do silnika. Jest to groźna sytuacja, która stwarza ryzyko znaczącego spadku wydajności, a nawet uszkodzenia pojazdu. Opisywany filtr znajduje się w układzie dolotowym.

Filtr powietrza relatywnie rzadko ulega uszkodzeniu mechanicznemu. W zdecydowanym przypadku ulega on sukcesywnemu zapychaniu, przez co zwiększona ilość kurzu będzie trafiać do silnika. Nierzadko prowadzi to do uszkodzenia tłoków, czy też cylindrów. Całkowicie wyeksploatowany element nie spełnia swojego głównego zadania, a więc nie stanowi żadnej ochrony silnika.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Nie można jednoznacznie powiedzieć, jak często należy wymieniać omawiany element, gdyż jest to kwestia bardzo indywidualna. Wiadome jest, że w pojeździe użytkowanym sporadycznie częstotliwość wymiany części eksploatacyjnych jest niższa. Duże znaczenie ma również jakość zamontowanych filtrów, szczególnie jeśli nie są to produkty oryginalne. Warto pamiętać, że oszczędzanie na jakości nie jest dobrym pomysłem. W sprzedaży znajduje się wiele tanich zamienników, które nie posiadają niezbędnych certyfikatów. Ich użytkowanie wiąże się ze sporym ryzykiem. Ponadto są one słabsze, przez co zwykle o wiele szybciej tracą swoje parametry użytkowe.

Zaleca się wymianę filtra powietrza co około 20 000 – 40 000 km lub raz w roku w przypadku, gdy pokonujemy krótsze trasy. Istotne jest to aby cały czas kontrolować pracę swojego samochodu. Nawet, jeśli doszło do częściowego zapchania filtru, to można zaobserwować spadek osiągów silnika. Zazwyczaj auto traci swoją pierwotną moc, co jest odczuwalne podczas jazdy np. w trakcie przyspieszania. Nie można również zapomnieć o spalaniu, które zwykle znacząco się zwiększa. Wyższe zużycie paliwa to również wyższy koszt eksploatacji pojazdu.

Jak wymienić filtr powietrza?

Z pewnością niejedna osoba zastanawia się, w jaki sposób dbać o filtr powietrza, aby przez długi czas spełniał on niezawodnie swoje zadanie. Nie ma innego sposobu, niż regularna oraz terminowa wymiana. Nie należy czekać, aż ilość zanieczyszczeń przepuszczanych do silnika będzie na tyle duża, że dojdzie do uszkodzenia kluczowych podzespołów. Zdecydowana większość osób wymienia omawiany element w warsztacie samochodowym. Niektórzy jednak robią to samodzielnie – jest to dość proste zadanie, o ile tylko stosujemy się do podstawowych zasad.

Podczas demontażu zużytego filtra należy zwrócić uwagę, czy obudowa nie została uszkodzona mechanicznie. Ponadto warto jest sprawdzić, czy wszystkie elementy układu dolotowego znajdują się w dobrym stanie. Dotyczy to w szczególności plastikowych rur, które odpowiadają za doprowadzenie powietrza do kolektora ssącego. Montaż nowego filtra to nie wszystko – należy zadbać o wysoką szczelność uszczelek, czy też dokręcenie śrub. W niektórych przypadkach mocowane są zapinki.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy Teszner – mechanik samochodowy z Poznania