Turbosprężarka to turbina napędzana gorącymi spalinami silnika, które obracają sprężarkę po stronie wlotowej silnika, aby pompować sprężone powietrze do cylindrów w celu wytworzenia większej mocy.

Ilość energii wytwarzanej przez silnik spalinowy zależy od ilości paliwa, które może spalić szybko i sprawnie. Ale paliwo potrzebuje powietrza do spalania, więc wydajność zależy również od tego, ile powietrza można do niego wpompować, aby zmieszać się z paliwem. Producenci samochodów coraz częściej zastępują silniki V6 bardziej wydajnymi 4-cylindrowymi silnikami z turbodoładowaniem, które zapewniają równoważną moc i często większy moment obrotowy. Dodanie turbosprężarki powoduje wzrost kosztów i złożoności, ale wynikowy wzrost wydajności jest istotny, przykładowo kiedy potrzebujemy więcej mocy podczas wyprzedzania.

Turbosprężarki kompensują również utratę mocy z powodu rozrzedzonego powietrza na większych wysokościach. Uruchomienie mocy turbosprężarki może potrwać kilka sekund. To krótkie opóźnienie jest znane jako „opóźnienie turbo”.

Jednym ze sposobów zmniejszenia opóźnienia turbo jest zmniejszenie bezwładności ruchomych części układu poprzez zastosowanie łożyska foliowego zamiast konwencjonalnego łożyska olejowego. Pozwala to na wyższą wydajność, ponieważ oferowane łożyska foliowe powodują mniejsze tarcie niż łożyska olejowe. Mniejsza turbosprężarka może zapewniać przyspieszenie szybciej i przy niższych prędkościach obrotowych silnika, ale może nie być w stanie zapewnić takiego samego poziomu mocy przy wyższych prędkościach, co grozi zbyt szybkim wirowaniem. Ważne będzie także wykorzystanie odpowiednich olejów i smarów, nie będą to zwykłe smary czy oleje. Praca na wysokich obrotach powoduje, iż muszą być to oleje o doskonałej lepkości. Często sprężarką wykorzystuje te same oleje co cały układ silnika, dlatego też musimy dbać o jego wymianę. Osoby posiadające samochody wyposażone w turbo mogą poszukiwać firm oferujących serwis turbosprężarek, gdzie może zostać ona profesjonalnie zregenerowana.